Udgivet på Frydenlund 2019
Hvorfor er nogle mennesker gode til at løse konflikter? Og hvorfor løber andre hele tiden ind i problemer? Hvorfor er det nogle, der er gode kolleger og andre, man ikke kan holde ud? ’Lær at løse konflikter – i arbejdslivet’ giver indblik i, hvordan konflikter opstår og udvikler sig. Bogens grundtanke er, at man ikke skal forsøge at ændre modparten. Men man kan påvirke den anden og situationen ved at gøre noget klogt selv. Der er gode råd at hente; hvad betyder det at angribe eller flygte? hvad stiller jeg op med min vrede og frustration? Hvorfor skal jeg blive på min egen banehalvdel? Viden om konflikthåndtering kan give mod til at handle klogt – til at klare kaos og store følelser. Det er muligt at genoprette relationen eller justere på den. Og livet kan blive lidt lettere.
Anmeldelse i Tidsskrift for Dansk Sundhedsvæsen juni 2019:
https://www.paperturn-view.com/da/dssnet/tidsskrift-for-dansk-sundhedsvaesen-juni-2019?pid=NTM53395&v=2
Anmeldelse i Sygeplejersken 04.2019 af sygeplejerske Vibeke Thorsen, sygeplejerske og konfliktmægler:
‘Konflikter er ikke noget, man bare fjerner. Det handler om at hele relationen. Jeg vil varmt anbefale bogen til alt sundhedspersonale. Det spændingsfelt, der kan opleves mellem systemet krav og retningslinjer og den enkeltes personlige behov, bliver løftet op på metaniveau, og samtidig bliver det tydeligt, hvor vigtigt det er ikke bare at lade stå til. Det kan have konsekvenser for den enkelte og for arbejdspladsen.’
Anmeldelse i Socialrådgiveren 06 2019:
‘Den vigtigste pointe er, at du ikke skal forsøge at ændre modparten. I stedet guides du til at se på din egen rolle i konflikterne og på, hvordan du foretager kloge handlinger, der kan være med til at nedtrappe dem. Du får desuden indblik i, hvorfor konflikter opstår og udvikler sig’.
Omtale i Offentlig Ledelse, maj 2019:
‘Bogen tager fat om både konfliktmodeller og -adfærd, sprog, strategier, konsekvenser – og selvfølgelig muligheder for løsning, ændringer gennem personligt arbejde og mægling.’